Otázky Haló novin pro kandidátku KSČM - Česká levice společně! do Evropského parlamentu Annu Vaculíkovou .
- Jaký máte názor na reklamní poutače blízko u vozovky jako řidička dálkové přepravy?
Popravdě je ani nějak moc nevnímám. Periferně vnímám, že u dálnice něco je, ale v ČR například na dálnici D1 mám dost starostí s tím, abych sebe a vozidlo s kolegou bezpečně dovezla do cíle, jelikož je ta dálnice v takovém stavu, v jakém je. V cizině se zajímám trochu více o poutače, ač jich kolem dálnic moc není. Většinou na nich bývají označena parkoviště pro kamiony, což mi mimochodem v ČR také poměrně chybí. Ne že by mi chyběly poutače, těch máme dost, ale chybějí mi ta parkoviště.
- Co si myslíte o skutečnosti, že státní orgány nejsou schopny prosadit opatření podle zákona ani několik let po jeho přijetí?
Já si nemyslím, že policie a další jsou tak neschopní, jak se dle jejich nečinnosti může zdát, ale že jsou tady veliké tlaky »shora« na nečinnost těchto složek. Bohatí a vlivní jsou už dnes nepostižitelní a zákony jsou namířeny proti obyčejným lidem, ne na to, aby jim pomohly. To se samozřejmě promítá nejen v hospodářské politice, ale i na silnicích. Viz luxusní limuzíny. Ač nemají modré majáky, tak si leckdy dělají cokoliv: vybržďování, vytlačování, jízda v protisměru atd.
- Jaká je situace s reklamou u silnic v jiných zemích, kam jako »kamioňačka« jezdíte?
Řekla bych, že situace s reklamními billboardy je nejhorší právě u nás, pokud budu brát země, jimiž jsem měla možnost projíždět. Co mě nějakým způsobem zaujalo, byly určité typy poutačů v Německu, na kterých byly vyfoceny nehody kamionů a pod nimi stálo varování, aby řidiči dodržovali bezpečnou vzdálenost. Je pravda, že to nebylo nic příjemného na podívání, ale zároveň si myslím, že takový typ poutačů může vést k zamyšlení u části řidičů, kteří dokážou přemýšlet jak o svém bezpečí, tak o bezpečí druhých. Na silnicích nižších tříd v Německu jsem poměrně často viděla plakáty, na kterých bylo plačící dítě. V jedné ruce drželo fotografii matky s černou stuhou a v druhé ruce fotografii otce s černou stuhou a pod tím bylo upozornění, aby lidé nepsali textové zprávy za volantem a plně se věnovali řízení.
- Je podle vašeho názoru dosavadní právní úprava silniční dopravy dostatečná? Co byste v tomto ohledu prosazovala v EP, pokud byste ve volbách uspěla?
Dosavadní právní úprava mi přijde v mnoha případech zbytečně přísná, ale žel zde chybějí prostředky hlídající její dodržování. Zjednodušení a zmírnění mnoha zákonů, jejich větší jasnost a jednoznačnost a následná kontrola dodržování by z mého pohledu vedla ke zlepšení stávajícího stavu.
Pokud bych uspěla ve volbách do EP, tak bych především jednala v zájmu našich občanů, dělala bych maximum pro to, aby s námi ostatní země jednaly jako s rovnocennými partnery, a ne jako s něčím, co se jen využije a zahodí. Samozřejmě, pokud jde o dopravu, je mnoho věcí, které by řidičům pomohly. Například jednotné mýto, jednotné dopravní zákony a co bych chtěla pro řidiče kamionů prosadit v celoevropském měřítku, by byl počet parkovacích míst na určitý úsek, jelikož míst na parkování pro kamiony v ČR je opravdu nedostatek. Někteří odborníci a politici tvrdí, že jsme tranzitní zemí, po 17. hodině je v naší zemi opravdu problém s kamionem zaparkovat. Některé řidiče to nutí, aby zastavili, kde jen mohou, což mnohdy není moc bezpečné. Ale co můžeme jako řidiči dělat, když máme v autě AETR, který zaznamenává každý ujetý kilometr, každou minutu práce a odpočinku, a v momentě, kdy toto porušíme, a policie nás chytí a zkontroluje, tak platíme pokuty, které se mnohdy vyšplhají až do tisíců korun, které následně řidič musí zaplatit.